V letošním školním roce vedu ve škole nový zájmový kroužek nazvaný „Filmová výchova“. Jeho prostřednictvím bych chtěl napomoct postupnému zapojení filmu do výuky. Určitě nejsem jediný, kdo cítí, že film je zatím ve školních vzdělávacích programech většiny škol v podstatě ignorován. Škola tradičně sází na literaturu, což je samozřejmě v pořádku. Srovnám-li ale význam filmu a literatury pro utváření názorů, postojů a všeobecného přehledu mladých lidí v posledních cca padesáti letech, nemůžu se nezeptat – nevyrovnal se již? Vždyť kolik přečte žák základní školy knih a kolik vidí filmů? Jsem přesvědčen, že film bude u dětí drtivě vítězit. Netvrdím, že je to správně, ale připadá mi strašná škoda nevyužít potenciálu, který nám nabízí KVALITNÍ filmová tvorba.
Nový kroužek na naší škole by měl být prvním krůčkem k nápravě tohoto velkého dluhu vůči filmovému umění. Věřím, že zde bude prostor pro hledání té pravé cesty, která povede k využití možností, jenž nám film nabízí.
Pokusil jsem se sestavit program, který by měl žáky pro film nadchnout, ale zároveň jim naznačit, jak si mezi záplavou braku vybrat filmy, které jsou hodnotné.
Program jsem rozdělil do pěti tematických celků:
Současní světoví režiséři (novější filmy, které slavily úspěch na nejrůznějších filmových festivalech)
Česká Nová vlna (60. léta jsou zlatým věkem české kinematografie. Mnoho filmů z té doby je dodnes celosvětově velmi uznávaných)
Světová klasika (zásadní filmy, které ovlivnily celou kinematografii)
Žánrové filmy (sci-fi, western, horor, thriller, animé…. podstatné filmy jednotlivých žánrů)
Válečná dramata (existuje množství velmi silných snímků, které se k válce vracejí).
Mgr. Jiří Fiala
______________________________________________________________________________________________________________
Již proběhlo:
Na úvod jsme si trochu zaběhali :-). Tom Tykwer je současný režisér, jehož tvorba stojí za pozornost....
Berlín. Současnost. Letní den, v němž minuty rozhodují o lásce, životě a smrti. Lole a Mannimu je něco přes dvacet a jsou milenci. Manni pracuje jako kurýr pro pochybného překupníka s auty. Poslední akce však nedopadne podle plánu. Vletí v metru do náruče revizorům a ztratí igelitku se 100.000,- DM, které si má šéf za dvacet minut vyzvednout. Zoufalý Manni volá Lole. Co si počít? Když ty peníze nesežene, zemře. Lolin mozek pracuje naplno. Má dvacet minut na to, aby sehnala sto tisíc, dvacet minut na záchranu Manniho života. Lola vyrazí z domu do ulic Berlína vyběhat sobě a Mannimu život, sehnat nějak někde sto tisíc. Lola běží ne jako, ale o život.
K natočení tohoto fantastického vyprávění o cestě na měsíc inspiroval Georgese Meliése román Julese Vernea "Cesta na Měsíc" a také kniha G.H. Wellse "První lidé na měsíci". Tento ručně kolorovaný snímek se skládá ze 30 obrazů a na plátně divák postupně uvidí: mezinárodní kongres astronomů, přípravu a cestu střely, přistání na měsíci, sněhovou bouři, sestup astronautů kráterem sopky do nitra měsíce, boj s měsíčňany, útěk astronomů, návrat na zemi, vytažení střely z moře, a slavnosti a vyznamenání astronomů. Tento snímek se ve své době setkal s obrovským úspěchem, promítal se ve Francii a v Americe a díky němu Meliés dosáhl mezinárodního věhlasu.
Mladý úředník realitní kanceláře Hutter (GUSTAV VON WANGENHEIM) je vyslán do karpatských hor k hraběti Orlokovi (MAX SCHRECK), aby s ním uzavřel smlouvu o koupi nemovitosti. Po strastiplné cestě jej uvítá hrabě na svém hradu. S příchodem první noci však Hutter zjišťuje krutou pravdu, hrabě Orlok je totiž upír. FRIEDRICHU WILHELMU MURNAUOVI se nepodařilo získat práva na zfilmování románu BRAMA STOKERA DRACULA a tak pozměnil jména osob a dějiště příběhu zasadil do fiktivního městečka WISMAR. Zajímavostí také je, že Murnau natáčel scény z Orlokova hradu na slovenském Oravském zámku.